Popularna Ćiro staza, koja vodi od Dubrovnika do Mostara, ohrabruje turiste da se vrate u ovaj zeleni krajolik, koji je u velikoj mjeri bio napušten tokom rata 1990-ih godina.

Novinarka Guardiana Liz Dodd oprobala je ovu rutu i napisala svoje iskustvo.

– Nakon napornog dana vožnje biciklom, postala je rutina provjeriti naše mjesto za kampovanje i vidjeti ima li ostataka mina. Pažljivo se kucne područje s granom na dva metra, kako bi se uvjerili da je trava sigurna. Nakon što sam se uvjerili da nema ništa, dala sam znak drugu da možemo postaviti šator, a on je naletio na ostatke ogromne crne zmije.
Ali, navikli smo na iznenađenja na Ćiro stazi… – kaže Liz.

Više od 160 km popločane staze, između Dubrovnika na hrvatskoj obali i starog grada Mostara u Hercegovini, prati trasu stare austrougarske pruge. Zatvorena je 1970. nakon ukidanja željezničke stanice, dok je njegova ponosna stanična zgrada stajala prazna koja je – kao i gradovi koji su povezani – uništeni tokom rata 1990-ih.

– Borbe su se dešavala na ovom putu – prvo između bosanskih Hrvata i JNA 1992. godine, a zatim između bosanskih Hrvata i bosanskih muslimana u 1993. i 1994. godini. Staza, koja je otvorena u decembru prošle godine, finansirana je od strane EU, kako bi ohrabrila turiste da posjete ovaj dio – objašnjava Dodd.

– Zbog toga, bili smo super-oprezni: minska polja, koja prolaze pored staze za 25 km od Ivanica, na granici u blizini Dubrovnika i Ravnog na sjeveru, označena su kao i same staze, koje su mješavina asfalta i šljunka – govori Liz, dodajući kako se na stranici Ćiro (www.ciro.herzegovinabike.ba) ova staza opisuje kao “muzej na otvorenom”, jer od hrvatske granice ona prolazi sjeverno kroz davno napuštene gradove prije Dinarida i pećine Vjetrenica.

Liz govori da su došli avionom, iznajmili bicikla, motocikl i hibridni automobil – do zračne luke Dubrovnik, koja je udaljena 25 km obalne vožnje od početka staze.

– Prvi hotel ove rute u kojem smo odsjeli bio je “Stanica Ravno” koji je konvertirana željeznička stanica oko trećine puta duž staze. Oduševit će vas veliki izbor domaće hrane, ali i divljih šparoga koje raste u šumi – kaže Dodd.

Na putu između Dubrovnika i Ravnog su napušteni gradovi, pa je jako bitno ponijeti hranu i vodu.

– Nakon Ravnog, staza vodi u Hutovo, koje je mnogo više naseljeno kao i sa dosta prodavnica. Za one koji ne žele da kampuju, tu je hotel Čapljina. U Hutovom možete skrenuti sa staze i posjetiti Hutovo blato nacionalni park – 20 km makadama preko vijadukta i kroz stare željezničke tunele – ističe Liz.

Ćirina signalizacija, koja je bila besprijekorna više od 160 km utihnula je prema putu ka Mostaru.

– Ali bili smo skoro do kraja, pa smo istražili stari dio grada prije polaska nazad za Dubrovnik. Oni koji ne žele opet voziti nazad i letjeti iz Dubrovnika, mogu se vratiti busem ili vozom za Sarajevo i letjeti odatle – naglašava Dodd.